Естония обвинява Русия, че заглушава GPS сигналите на десетки полети Снимка: © Getty Images

Руската хибридна агресия срещу Европа преминава в нова фаза: заглушаване на GPS-сигналите в северните региони на континента, което има пряко влияние върху работата на авиотранспорта.

Преди дни финландският национален превозвач Finnair обяви, че спира полетите си до Тарту - второто по големина летище в Естония.

Причината са зачестилите инциденти с GPS сигнала в региона на Балтийско море. Вицепрезидентът на Finnair Юхо Синконен казва пред BBC, че инцидентите с този проблем вече са всекидневни.

Летището в Тарту е едно от малкото в района, което все още използва само GPS за навигация при кацане на самолети. Ако тези сигнали се загубят, става невъзможно самолетите да се приземят безопасно.

Миналата седмица два полета на Finnair към Тарту трябваше да се върнат в Хелзинки в последния момент именно поради прекъсванията на GPS системата на летището.

Властите в Естония обвиняват Русия за необичайните смущения. Случващото се е "много опасно за нашия въздушен трафик", казва външният министър на страната Маргус Цахкна.

Той твърди, че държавата разполага с доказателства за руския произход на намесата, и казва, че Русия умишлено нарушава международни споразумения.

През последната година Москва системно е обвинявана, че стои зад рязкото увеличаване на броя на инцидентите, свързани с намеса в GPS сигнала. Русия е заподозряна в широкомащабно заглушаване на GPS и "подправяне" в Балтийско море и около Датския проток.

Случаите придобиха такива размери, че се наложи Швеция дори призове НАТО да се намеси.

Заглушаването на GPS принуждава полетите да се отклоняват от нормалния си курс, например за да избягват несъществуващи препятствия. През януари Европейската агенция за авиационна безопасност описа тези действия като атаки.

Един от самолетите, чиято GPS система е прекъсната по време на полет, е на британските Кралски военновъздушни сили и превозва британския министър на отбраната Грант Шапс близо до руския анклав Калининград през март.

Специалист по киберсигурност към агенцията казва пред BBC, че проблемът се е влошил именно след руската инвазия в Украйна.

Най-елементарната форма на смущения се състои в излъчвания на същата честота като GPS предавателите, но с по-силен сигнал, за да се попречи на устройствата да получат информацията за изчисляване на местоположението си, обяснява пред France 24 Александър Вотраверс, специалист по въоръженията и редактор на Swiss Military Review.

Това не е първият случай, в който се водят битки за честотите в Северна Европа.

"От 70-те години на миналия век и от Студената война насам там се води пълномащабна електронна война", смята Вотревърс.

Проходът през Финския залив (от Санкт Петербург до Балтийско море) се е превърнал в "кръстопът на много важни геостратегически интереси."

Както руските, така и натовските сили провеждат ежедневни военни учения и маневри в района.

Какво представлява GPS системата?

GPS, съкращение от Global Positioning System, е мрежа от спътници и приемни устройства, които се използват за позициониране, навигация и определяне на времето на Земята. Тя се прилага в транспорта от кораби и самолети до автомобили.

GPS е един от най-важните инструменти за навигация в авиацията, но се оказва доста лесно с помощта на закупени от магазина инструменти да се блокират или изкривят сигналите.

При заглушаването на GPS се използва честотно предавателно устройство за блокиране или смущаване на радиокомуникациите, обикновено чрез излъчване на сигнали от земята, които са по-силни от сателитните.

Проблемът за гражданската авиация идва, ако фалшивият сигнал бъде прихванат от GPS приемник в пътнически самолет. Това може да обърка пилота и ръководителя на въздушното движение, като покаже грешен час или координати без предупреждение.

През декември консултативният орган в областта на въздухоплаването OPSGROUP сигнализира за рязко увеличаване на случаите на подправяне на данни, засягащи частни и пътнически самолети в района на Близкия изток, включително Ирак, Иран и Израел, както и над Черно море.

Балтийските държави съобщават за този проблем от години, особено засилено след началото на войната в Украйна през 2022 г.

Повечето съвременни самолети имат различни сензори и източници за определяне на местоположението си, в допълнение към GPS, което означава, че те могат да летят, ако има смущения.

Въпреки това, според пилотите и експертите в бранша, авиокомпаниите все още разчитат предимно на GPS. Ако възникне смущение или подправяне, може да се наложи GPS да бъде изключен и в много случаи не може да бъде възстановен до края на полета.

Предвид разнообразния характер на устройствата за заглушаване и подправяне на данни, за авиосектора е трудно да предложи цялостно технологично решение, което да намали риска, съобщава France 24.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Над 50 хил. зрелостници пишат по вариант 15 на матурата по БЕЛ

Матурата по български език и литература за 12 клас започва в 8:30 часа

07:30 - 17.05.2024
Важно днес

Дълъг уикенд за учениците: 17 и 20 май са неучебни дни заради матурите

Дните, в които се провеждат изпитите, са неучебни, но работни

18:14 - 16.05.2024
Текстове от партньори

Новият HUAWEI Pura 70 Ultra е начело в класацията на DXOMARK за смартфон камери

Новият флагман на Huawei е най-модерният смартфон за мобилна фотография, предлаган в момента на пазара.

17:46 - 16.05.2024