Липсата на витамин D увеличава риска от Covid-19 с 54% Снимка: © Getty Images

Абонирайте се за нюзлетъра на "Булевард България", за да получавате селекция с най-интересните теми на седмицата през погледа на нашия екип:


Ново изследване на екип от учени в медицинската школа на Бостънския университет показва силна връзка между дефицита на витамин D в човешкото тяло и риска от инфекция с коронавирус.

Екипът на д-р Майкъл Холик изследва кръвни проби на повече от 190 000 американци от клиничната лаборатория Quest Diagnostics. Данните показват, че хората с ниво на витамин D под нормата имат 54% по-висока позитивност на Covid в сравнение с тези, които имат адекватни стойности на витамин D в кръвта.

Значението му за справянето с опасността от инфекции беше подчертано и от д-р Антъни Фаучи в Instagram-интервю, което той даде за актрисата Дженифър Гарднър на 10 септември.

79-годишният директор на Наицоналния институт по алергични и заразни болести на САЩ спомена, че наред с мерките за социална дистанция, висока хигиена и избягване на пътуванията в затворени пространства с много хора, той приема хранителни добавки с витамин D, за да поддържа имунитета си.

Фаучи посочва, че дефицитът на витамина има влияние върху уязвимостта на организма към инфекции като цяло.

Няколко изследвания в последните месеци правят опит да докажат дали увеличеният прием на витамин D би могъл да създаде защита срещу Covid-19, но все пак до момента няма достатъчно солидни доказателства за причинно-следствена връзка.

Витамин D се намира естествено в ограничен брой храни като мазните риби, червеното месо, черния дроб и яйчния жълтък. Ефектът на слънчевата светлина за производството на витамина в организма обаче не може да се замени само с хранене, затова лекарите препоръчват приема на хранителни добавки с витамин D (в определени количества) през есенните и зимните месеци.

Хранителни добавки с витамин D се препоръчват и за превенция на рахит или нарушена минерализация на костите. Прием на добавки може да се препоръча от лекуващите лекари за определени рискови групи - например невръстни деца или възрастни хора с понижена мобилност.

Изследването на екипа от Бостън показва, че положителните случаи на Covid-19 имат силна връзка с ниското ниво на витамин D в кръвта, като тази корелация не се променя според расата, пола или възрастта на пациентите.

Витамин D потиска извънредното отделяне на цитокини, което може да се превърне в свръхреакция на имунната система при инфекция и да доведе до смърт при Covid-19.

Липсата на витамина увеличава вероятността инфекции на горните дихателни пътища, според Холик. Изследването му разделя данните от кръвните проби според местожителството на паицентите и открива, че хората от районите с преобладаващо латино- или афроамериканско население имат по-ниски нива на витамин D и са с по-висока вероятност да имат Covid-19 в сравнение с преобладаващо белите райони.

Живот

Маккензи Скот написа първата си книга след 13 години пауза - и няма да я намерите в Amazon

Бившата съпруга на Джеф Безос публикува романа си безплатно през Substack

18:18 - 15.08.2026
Политика

Как ударът на Иран по Бахрейн предизвика кризата на самолетоносача "Ейбрахам Линкълн"

Загубата на базата в Близкия изток принуди САЩ да изнесе логистиката си на 3500 км

15:41 - 15.08.2026
Важно днес

Сръбски автобус катастрофира на АМ "Тракия" на връщане от Турция

Пътниците са изведени в безопасност

13:48 - 15.08.2026
Важно днес

Васил Терзиев: Подкрепяме Бургас за Евровизия, но БНТ дължи отговори

Терзиев пита какви са критериите, какви са оценките и кои са експертите, участвали в избора

13:31 - 15.08.2026
Важно днес

American 2482: Авиодиспечер предотврати сблъсък на два полета с един и същи номер

Инцидентът ще бъде разследван от American Airlines, така и от Федералната авиационна администрация

13:13 - 15.08.2026
Важно днес

Украйна атакува центъра за производство на космически ракети "Союз" в Русия

"Прогрес" е сред ключовите заводи за руската ракетна индустрия

12:08 - 15.08.2026
Важно днес

Фатален сблъсък на 19-годишен колоездач с микробус помрачи обиколката на Португалия

Един от най-обещаващите таланти на Великобритания загина при нелеп инцидент

11:12 - 15.08.2026
Бизнес

Джеф Безос, зетят на Лакшми Митал и съосновател на Facebook купиха 30% от "Ливърпул"

Сделката се оценява на над 7 милиарда долара

10:07 - 15.08.2026