Абонирайте се за нюзлетъра на "Булевард България", за да получавате селекция с най-интересните теми на седмицата през погледа на нашия екип:


8 часа ядене без броене на калории, и глад до следващия ден: мнозина твърдят, че този хранителен режим им е помогнал да отслабнат или да пазят фигурата си, включително Дженифър Анистън, Хали Бери, Кортни Кардашиян, Ванеса Хъджинс.

Ефективността на диетата с периодичното гладуване обаче беше подложена на съмнения след проучване на екип от изследователи, ръководени от кардиолога д-р Итън Уайс от Университета на Калифорния в Сан Франциско.

Учените са изследвали 116 пълнолетни мъже и жени, които са разпределили на случаен принцип в две групи: половината са се хранили три пъти на ден, сутрин, обед и вечер, а останалите са имали право да ядат само между 12 ч. и 20 ч. Не са поставяни лимити за калорийния прием, нито изисквания за физическата им активност.

Доброволците са наблюдавани в период от 12 седмици, като е установено, че периодично гладуващите са изгубили средно с 1,17% от теглото си, а хората от контролната група - 0,75%. Изводът на изследователите: разликата между двата режима всъщност не е статистически значима.

Не са установени и сериозни разлики в показателите за метаболитното здраве като ниво на мазнинната маса, холестерол или кръвна захар.

Групата на периодично гладуващите обаче е регистрирала леко понижение на мускулната маса в сравнение с останалите участници в експеримента. Средно 65% от свалените килограми при тях се дължат на загуба на мускули, а не на мазнини - значително повече от препоръчителните 20-30% при отслабване.

Експертите предупреждават, че продължителното съкращаване на мускулната маса може да доведе до заболявания и загуба на качеството на живот. Често този процес приключва с йо-йо ефект, който води до бързо връщане на наднорменото тегло при спиране на диетата.

"Периодичното гладуване изглежда привлекателен метод, защото не се налага човек да брои калориите си или да следва сложни инструкции. Но противно на предположенията, този режим не води до значително понижение на телесната маса в сравнение с нормалната диета", се казва в анализа на изследването.

Изглежда, че времевото ограничение на храненето не отменя старото правило, че отслабването е въпрос на баланс между енергийния прием и разход. Решаващият фактор не е кога ядем, а колко храна поемаме и колко енергия изразходваме през деня.

По-ранни изследвания на режима като средство за по-ефективно отслабване показват, че някои от участниците са намалявали дневния си прием на храна с цели 500 калории по време на периодичното гладуване. Това може и да е обяснението за по-добрите им резултати.

Периодичното гладуване може да има положителен ефект сред хора, които го комбинират с "таван" на калориите. Изследването обаче показва, че само по себе си спазването на режима 16 / 8 не води до значителни разлики.


Прочетете още:

Под микроскопа: Какво съдържат кренвиршите от българския пазар

Куркумата - не подозирате колко полезна може да е

Липсата на витамин D увеличава риска от Covid-19 с 54%

Живот

Маккензи Скот написа първата си книга след 13 години пауза - и няма да я намерите в Amazon

Бившата съпруга на Джеф Безос публикува романа си безплатно през Substack

18:18 - 15.08.2026
Политика

Как ударът на Иран по Бахрейн предизвика кризата на самолетоносача "Ейбрахам Линкълн"

Загубата на базата в Близкия изток принуди САЩ да изнесе логистиката си на 3500 км

15:41 - 15.08.2026
Важно днес

Сръбски автобус катастрофира на АМ "Тракия" на връщане от Турция

Пътниците са изведени в безопасност

13:48 - 15.08.2026
Важно днес

Васил Терзиев: Подкрепяме Бургас за Евровизия, но БНТ дължи отговори

Терзиев пита какви са критериите, какви са оценките и кои са експертите, участвали в избора

13:31 - 15.08.2026
Важно днес

American 2482: Авиодиспечер предотврати сблъсък на два полета с един и същи номер

Инцидентът ще бъде разследван от American Airlines, така и от Федералната авиационна администрация

13:13 - 15.08.2026
Важно днес

Украйна атакува центъра за производство на космически ракети "Союз" в Русия

"Прогрес" е сред ключовите заводи за руската ракетна индустрия

12:08 - 15.08.2026
Важно днес

Фатален сблъсък на 19-годишен колоездач с микробус помрачи обиколката на Португалия

Един от най-обещаващите таланти на Великобритания загина при нелеп инцидент

11:12 - 15.08.2026
Бизнес

Джеф Безос, зетят на Лакшми Митал и съосновател на Facebook купиха 30% от "Ливърпул"

Сделката се оценява на над 7 милиарда долара

10:07 - 15.08.2026